کد خبر 10816
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان:

محدودیت‌های انرژی، فرصت ۶۰۰ هزار تن تولید را از فولاد خوزستان گرفت

محدودیت‌های انرژی، فرصت ۶۰۰ هزار تن تولید را از فولاد خوزستان گرفت

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان سال گذشته به دلیل محدودیت های انرژی حدود ۶۰۰ هزار تن تولید را از دست داد. قطعا رشدی در صنعت فولاد در افق سال ۱۴۰۴ برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، محقق خواهد شد، ولی به تولید نخواهیم رسید.

به گزارش آهن‌نیوز؛ در سال ۱۴۰۲ فولاد خوزستان موفق شد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد به بیش از ۱۰ کشور دنیا صادر کند. این مطلب را رضا وکیلی معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان طی یک نشست خبری عنوان کرد و گفت: با توجه به بهره برداری از زمزم۳، فروش و صادرات آهن اسفنجی را آغاز کردیم. سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار تن فروش آهن اسفنجی داشتیم و حدود ۳۰ هزار تن نیز صادرات انجام شد. درآمد حاصل نیز حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وکیلی ادامه داد: فولاد خوزستان با توجه به توانمندی هایی که دارد و همچنین دسترسی به آب های آزاد نسبت به سایر فولادسازی ها مزیت صادراتی دارد، بنابراین صادرات را در دستور کار خود قرار داده است. وی با اشاره به این موضوع که صادرات صنایع معدنی طی سال های گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است، افزود: یکی از شرکت های موفق در زمینه صادرات صنایع معدنی فولاد خوزستان بوده است، برای نمونه در سال ۱۴۰۰ افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارزش صادراتی این شرکت بوده که در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش قابل توجهی برعهده داشته است.

تحریم موضوع جدیدی نیست

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با اشاره به موانع تحریم ها در زمینه صادرات خاطرنشان کرد: تحریم ها موضوع جدیدی برای ما به شمار نمی روند کما اینکه فولاد خوزستان به ۲۸ کشور دنیا صادرات دارد، بنابراین تحریم ها اتفاق جدیدی محسوب نمی شود و اثری بر صادرات ما ندارد؛ چراکه راهکارهای مختلفی برای صادرات وجود دارد، کما اینکه آمار صادراتی ما در همین فضا اتفاق افتاده است.

وکیلی با اشاره به دستورالعمل های مختلف داخلی در زمینه صادرات تصریح کرد: در طول سال گذشته، چند مرتبه دستورالعمل ها تغییر پیدا کردند و در زمینه صادرات گندله، آهن اسفنجی و حتی شمش این موضوع آسیب های جدی به شرکت ها وارد کرد که به نظر جبران ناپذیر است. بخشی از اقلام های صادراتی به دلیل عوارضی که در بخشی از سال مقرر شد، از دست رفت. ۱۵ تا ۲۰ درصد عدد بالایی برای عوارض است، در حالی که ما مازاد نیاز کشور تولید داریم، برای نمونه ظرفیت تولید شمش و اسلب کشور در حدود ۳۳ میلیون تن است، در حالی که مصرف داخلی در نهایت بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون تن است. قطعا باید ۱۰ میلیون تن صادر شود، ولی باز هم عوارض بر کالایی که در کشور مازاد است، اعمال کردند، کار منطقی و اقتصادی نیست. ضمن اینکه این تغییرات در سال گذشته هم اتفاق افتاد که در نهایت در پایان سال اعداد را کاهش دادند.

وی افزود: در آخرین جلسه بنابر این شد که عوارضی که در پایان سال در نظر گرفته بودند را برای سال ۱۴۰۳ هم اعمال کنند. این در حالی است که هر اندازه شرکت های تولیدی بازارهای بیشتر و صادرات داشته باشد، ارز دولت و حاکمیت و کشور را تامین می کنند و در نهایت برکات آن شامل مردم ایران خواهد بود.

افتتاح زمزم ۳

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره افتتاح زمزم۳ عنوان کرد: زمزم۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ به دست رئیس جمهوری افتتاح شد و از همان بهمن ماه فروش و پیش فروش این محصول آغاز شد. ما از محصول همین مگامدول ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردیم. با توجه به اینکه فولاد خوزستان نیاز داشت که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن خرید آهن اسفنجی داشته باشد. با توجه به این راه اندازی حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنامه فروش داریم و از یک میلیون تن، ۳۰۰ هزار تن آن به بازارهای صادراتی اختصاص پیدا خواهد کرد که هم هزینه های تولیدی را کاهش می دهیم و همچنین افزایش درآمد نیز خواهیم داشت. ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۳ درآمد از زمزم۳ در نظر گرفته ایم.

وکیلی در پاسخ به این پرسش که تعطیلی روزهای شنبه تا چه اندازه به نفع صادرات است، گفت: تولید فولاد خوزستان به صورت ۲۴ ساعته است، در تعطیلات اتفاق خاصی روی نمی دهد، ما در بازارهای جهانی حضور داریم و ارتباط مستمر با خریداران خود داریم، بدون شک تعطیلی شنبه ها فرآیند صادرات را تسهیل می کند و قطعا برای شرکت های صادراتی کارساز خواهد بود البته. همکاران صادراتی ما در روزهای پنج شنبه و جمعه که روز کاری در سطح بین المللی است، پاسخگوی مشتریان هستند.

وکیلی ادامه داد: اولویت ما تامین نیاز داخلی به ویژه شرکت های استانی بوده است. برنامه اولیه ما برای صادرات ۱.۵ میلیون تن است، ولی اگر نیاز بازار داخلی باشد، این بازار در اولویت است.

محدودیت های انرژی

وی همچنین درباره محدودیت های انرژی برای فولادسازان در سال گذشته عنوان کرد: فولاد خوزستان سال گذشته به دلیل محدودیت های انرژی حدود ۶۰۰ هزار تن تولید را از دست داد. قطعا رشدی در صنعت فولاد در افق سال ۱۴۰۴ برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، محقق خواهد شد، ولی به تولید نخواهیم رسید. معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان با تاکید بر این موضوع که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد افت تولید کمتری باشیم، گفت: راهکارهایی برای مدیریت اعمال محدودیت های انرژی وجود دارد.

وکیلی همچنین درباره بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: در حوزه بازارهای صادراتی بیشتر تمایل به حضور در بازارهایی داریم که به صورت مداوم و پایدار هستند. ما برنامه شمال آفریقا را در برنامه توسعه ای خود داریم. سال گذشته صادرات ما به این منطقه افزایش پیدا کرد. بازار اصلی ما شمال آفریقا، منطقه خلیج فارس و جنوب شرق آسیاست که در این بازارها حضور داشته و خواهیم داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/ م

کد خبر 10816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =