کد خبر 7106
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

راهکارهای تاثیرپذیری بازارهای داخلی از بازارهای جهانی

راهکارهای تاثیرپذیری بازارهای داخلی از بازارهای جهانی

کیوان جعفری طهرانی، عدم خودتحریمی را از الزامات توسعه بازارهای صادراتی دانسته چرا که اعمال برخی دستورالعمل‌های داخلی باعث خشنودی رقبا شده و در شرایط اقتصادی خاص ایران و حضور تحریم‌ها باعث می‌شود شرکای تجاری با محدودیت نسبت به ادامه فعالیت اقتصادی با ما اقدام کنند.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازار فولاد در رابطه با میزان تاثیرپذیری بازار ایران از بازار جهانی فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بازارهای ایران به علت شرایط تحریم، محدودیت‌ها و عدم مزایای زیادی دارد ولی فراموش نکنیم که شرایط تحریم باعث می‌شود تأثیرگذاری ما از عوامل ناملایمات خارجی کاهش پیدا کند.

وی به‌عنوان نمونه به بحران جهانی ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی اشاره کرده و ایران را به خاطر همین بودن در شرایط تحریم، مصون از تاثیر آن دانست و گفت: اما غیر از این مورد به علت تفاوت نوع معاملات ایران تحت تاثیر تحریم‌ها، به نظر تأثیرگذاری بازار جهانی در بازار داخلی کم بوده که این یکی از مشکلات است.

جعفری طهرانی به عدم تغییر شرایط تحریم اشاره کرده و به تصمیم‌سازها و یا تنظی‌گران داخلی تاکید کرد: باید عوامل تأثیرگذار خارجی، حداقل در بحث قیمت‌گذاری باید بیشتر به بازار داخلی تأثیر بگذارد.

این کارشناس ارشد بازار جهانی با در نظر گرفتن روند قیمتی شاخص کدال در بازار داخلی که متعادل نیز شده به پیش‌پیش بینی بازار تا آذر 1402 پرداخته و بیان کرد: با توجه به اینکه در طول ماه خرداد و تیر شاخص کدال به قیمت ۲۰ میلیون و هفتصد رسید بنابراین یک کاهشی لازم بود که بازار به تعادل برسد که در ماه مرداد به ۱۹ میلیون و هفتصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در ماه آبان نزدیکِ قیمت جهانی شده و به محدوده حدود ۱۵ تا ۱۶ و نیم میلیون تومان برسد، چرا که ایران همیشه فاز سه ماهه تأخیری در تعادل قیمت با بازار جهانی دارد.

وی فاصله قیمتی دو تا سه ماه با بازار خارجی را طبیعی دانسته و گفت: این فاصله باعث ایجاد اطمینان بازار داخلی می‌شود. همچنین اگر قیمت‌های داخلی محصولات، خیلی بالا باشد؛ ارزش صادرات خیلی از کالاهای پایین دستی از بین می‌رود، بنابراین باید یک تعادلی بین قیمت داخلی و خارجی، البته بدون دستکاری‌های دستوری ایجاد شود.

جعفری طهرانی از اعمال عوارض صادراتی اخیر در تیرماه به عنوان شوک منفی به بازار یاد کرده و تصریح کرد: وقتی قانونگذار بیش از حد عوامل متغیری را به این بازار تحمیل می‌کند منچر به محدود شدن بازار و عدم تعادل آن می‌شود. این در حالی است که اگر عوامل متغیر به صورت لحظه‌ای وارد نشود بازار خودش را می‌تواند پیدا کند و به یک ثبات نسبی برسد.

این اقتصاددان حوزه فولاد در ادامه به موانع رشد بازارهای صادراتی ایران اشاره کرده و افزود: برای صادرات اصولی طبیعتا نیاز است که بازارسازی درست انجام گیرد. بازارسازی فقط و فقط این نیست که در صورت لحظه‌ای محصول به فروش برساند. بازارسازی به این معنی است که روندی در رابطه با یک کشور پیش گرفته شود که در رابطه با سیکل سه ساله احساس شود یک ثباتی در صادرات به وجود خواهد آمد اما متاسفانه ایران هیچوقت چنین چیزی را نداشته است.

جعفری تهرانی علت عدم این ثبات را شرایط اقتصادی کشور و در برهه‌ای از زمان نبود روابط سیاسی با دنیا دانسته و علاوه بر این موارد به ایجاد محدودیت‌های داخلی از جمله اعمال عوارض‌ها اشاره کرده و گفت: روزی که عوارض صادراتی مطرح شد خیلی از کشورهای منطقه خوشحال شدند. درست همزمان با بحث عوارض صادراتی بود که عراق برای واردات میلگرد سی درصد عوارض تعیین کرد یا سال ۲۰۱۸ میلادی دستکاری‌های دولت باعث شد ‌ترکیه برای ایران ۲۰ درصد عوارض وارداتی بیلت وضع کند.

این کارشناس ارشد حوزه فولاد، عدم خودتحریمی را از الزامات توسعه بازارهای صادراتی دانسته چرا که اعمال برخی دستورالعمل‌های داخلی باعث خشنودی رقبا می‌شود و در رابطه با شرایط خاص ایران گفت: شرایط اقتصادی خاص ایران و حضور تحریم‌ها باعث می‌شود حتی شرکای تجاری ما مثل چین و هندوستان، با محدودیت نسبت به ادامه فعالیت اقتصادی با ما اقدام کنند یعنی حجم معاملات شان را محدود و در خیلی از فعالیت‌ها شاهد هستیم که مثل گذشته حضور ندارند چرا که احساس ترس دارند.

جعفری طهرانی در رابطه با توسعه بازارهای خارجی اجرای اقدامات بسیار حرفه‌ای را در گام‌های بعدی ضروری دانسته و به عنوان راهکار بیان کرد: با اظهار تاسف رایزن‌های بازرگانی وزارت صمت که در حال تعامل با وزارت امور خارجه هستند حتی در رابطه با کشورهایی مثل عراق و چین که ارتباط تجاری داریم نتوانستند در طول چند سال گذشته به خوبی عمل کنند. البته این بدین منزله نیست که این ضعف در رابطه با رایزن‌ها یا اشخاص وجود داشته بلکه سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه درست نبوده و باید از این پس حمایت وزارت امور خارجه و سفارت خانه‌های ما در خارج از کشور در رابطه با امور تجاری، حتی بازرگانان بخش خصوصی، پر رنگ‌تر باشد.

این کارشناس ارشد بازار فولاد این که یک شرکت چینی برای امور تجاری در ایران به راحتی ویزا دریافت کرده و ۲۱ روز می‌ماند اما برای این منظور ایران برای گرفتن ویزای چین که جزء شرکای تجاری قدیمی نیز است، با مشکل مواجه بوده را عجیب دانسته و افزود: با این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت تجاری که به صادرات علاقمند هستند بتوانند در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی حضور پیدا و بازاریابی کنند.

وی دعوت از خریداران به ایران را حرکت اشتباهی دانسته و بیان کرد: اصولی این است اول باید به کشورهای مورد نظر برویم و بازارها و خریدارهای جدید کشف کنیم اما زمانی که به راحتی نمی‌توانیم از کشور خارج و به کشورهای دیگر سفر کنیم مجبور به تن دادن به شرایط خریداران هستیم بنابراین به نظر بنده باید دولت تمهیدات لازم را به خرج دهد تا بتوانیم نسبت به توسعه صادرات اقدام کنیم.

خبرنگار: پریسا فرضی

کد خبر 7106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =